בקרוב ההכרזה הרשמית על מועד הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין

בנק הפועלים מצטרף למימון פיתוח מאגרי כריש ותנין, וחברת אנרג'יאן מוכנה לצאת לדרך

לאחר קביעת מקורות המימון לפיתוח מאגרי הפקת הגז כריש ותנין ההליכים הפיננסים צפויים להתגבש ולהיסגר עד לסוף חודש ינואר 2018. המימון יתחלק בין חמישה בנקים באופן שווה: בנק הפועלים, מורגן סטנלי, סיטי בנק, נטיקסיס וסוסייטה ג'נרל. מדובר במימון בגובה כולל של 1.25 מיליארד דולר.

בתום גיבוש תכנית המימון תצא הכרזה רשמית של חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן – בעלת המאגרים ומפעילת רישיונות החיפוש בהם – על מועד יריית הפתיחה לפיתוח המאגרים (FID). לצידה תצא גם הכרזה רשמית על תחילת מועד הפקת הגז מהמאגרים. הצפי לתחילת הפקת הגז הוא המחצית השנייה של שנת 2020.

חלוקת תחומי אחריות המימון בין חמשת הבנקים הגדולים

ההסכמות המתגבשות בשלב זה בין הבנק הישראלי לבין ארבעת הבנקים הזרים נוגעת לחלוקת נטל המימון, ומבוססות על פילוח אזורי האחריות לפי תחום והתמחות. על פי חלוקה זו בנק הפועלים יממן את פעילות החוף בצד הישראלי, בנק סוסייטה ג'נרל יממן את הפעילות שמחוץ לשטחי ישראל. סיטי בנק ונטיקסיס יממנו את כל הבדיקות הטכניות הנדרשות של המאגרים כמו גם את מתווה הפיתוח. בנק מורגן סטנלי יממן את הפעילות הלוגיסטית על כל גווניה הבירוקרטיים.

מפיתוח ועד להפקת גז טבעי

כזכור בשנת 2016, כחלק ממתווה הגז הממשלתי, רכשה חברת אנרג'יאן את מאגרי כריש ותנין מידי קבוצת דלק בסכום של 150 מיליון דולר וקביעת תמלוג של 9% מהמכירות. את שלבי התכנון ההנדסאי, הבנייה והפיתוח של מאגרי הגז הפקידה אנרג'יאן בידיה של חברת TechnipFMC. בסיום הבנייה תתחבר אנרג'יאן לשני מאגרים: מאגר תמר ומאגר לוויתן, ויחד יפעלו להקמת תשתית של צנרת להולכת הגז לחופי ישראל.

לקראת סוף 2017 דיווחה אנרג'יאן על סגירת חוזי הגז שלה, זאת לאחר שחתמה מול חברת רפק על הסכם אספקה בהיקף של קרוב ל-3 מיליארד מ"ק גז טבעי לאורך תקופה של 15 שנה. קודם לכן חתמה חוזי אספקה גם עם בזן, כיל ו-OPC. משקלול של כל החוזים עולה כי היקף המכירות הכולל של ארנרג'יאן צפוי להגיע לכ-75 מיליארד מ"ק גז טבעי, היקף מכירות שגבוה בכ-35% מפוטנציאל התפוקה עליו דווח במקור (בזמנו הוערך פוטנציאל התפוקה של כריש ותנין בכ-55 מיליארד מ"ק). היקף המכירות השנתי המוערך על בסיס חוזים אלה עומד על כ-4.1 מיליארד מ"ק.

מחיר הגז שנקבע בהסכמים נמוך בכ-20% מהמחיר שנקבע במתווה הגז הממשלתי בדצמבר 2015. אז הוגדר מחיר של 4.7 דולר ליחידת אנרגיה ואילו על פי ההסכמים הנוכחיים ישלמו החברות פחות מ-4 דולר ליחידה.

כתיבת תגובה