המתווה של מתנגדי הגז בישראל שוב גועש

נראה שפליטת הפה הבלתי זהירה של יאיר, בנו הצעיר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו אל ניר מימון, בנו של איש העסקים קובי מימון: "אבא שלי סידר לאבא שלך 20 מיליארד דולר, ואתה לא יכול לפרגן לי 400 שקל?" הציתה מחדש את הדיון הציבורי בנושא מתווה הגז בישראל. ויש שאומרים שמרגע שהנושא עלה לכותרות הוא לא זכה מעולם לאף רגע דל.
מבלי להעמיק האם יש אמיתה כלשהי מאחורי הדברים שנאמרו, הרי שדבריו של נתניהו הצעיר נופלים כשלל רב ערך לידיהם של מתנגדי מתווה הגז, שמחפשים כל דרך אפשרית להצביע על שחיתויות הקשורות למתווה. וכך הם טוענים, שמדבריו של נתניהו הצעיר אפשר להבין לכאורה כי ראש הממשלה ניצל את מתווה הגז כדי "לסדר" בכירים במשק, בעליהם של מאגר תמר, כשבראשם האיש המוזכר בקלטת – קובי מימון.

האם רווח ממתווה הגז יכול להעיד על שחיתות?

מפרסומו של ערן אזרן, כתב שוק ההון של The Marker, עולה כי הרווח של מימון ממתווה הגז ייאמד במצטבר עד לשנת 2055 בכ – 400 מיליון דולר. עמיר בן דויד, הציג בממון, חישוב שונה לפיו, הרווחים העתידים של מימון יסתכמו בכ- 2 מיליארד דולר בסופו של דבר. בהסתכלות אחרת טוען סבר פלוצקר, כלכלן ועיתונאי, כי מתווה הגז לא הוסיף לעושרם של בעלי תמר. לדבריו: "אם כבר, אז להפך: המתווה מסכן את רווחיהם העתידיים ומשנה לרעתם את מבנה הבעלות".
כך או אחרת התחשיבים השונים מציגים תמונת מצב שונה ממה שעולה מאמירתו של נתניהו הצעיר על סכום של 20 מיליארד דולר. יחד עם זאת השאלה העיקרית עדיין עומדת בעיניה, והיא האם הרווחים של מימון יכולים להצביע בצורה כלשהי על חשד לשחיתות?
עיתונאים מתחום שוק ההון והכלכלה ניסו כל אחד בדרכו לצאת ולפצח את אתגר השעה, ולבחון את נושא השחיתות – והאם היא קיימת, אך חזרו בידיים ריקות. בפרשנות שהעניקה מירב ארלוזרוב ב The Marker היא חזרה עם מסקנה ברורה אחת: "רק חקירת משטרה יכולה לחשוף או להפריך שחיתות. אבל ככל שיכולנו להשתמש במעט הכלים העיתונאיים העומדים לרשותנו, הרי שבניגוד לרושם הנוצר, אין סימנים המעידים על שחיתות במתווה הגז".

אז מי מבקש להפוך את הלימונדה ללימון?

המצדדים במתווה הגז ממשיכים לדבוק בתהליך המתמשך, ורואים בו ברכה למשק הישראלי. נחמיה שטרסלר, עורך ופרשן, לא נרתע מלהישמע 'לא פופולרי' כשהוא מברך על המזל שבו ברגעים הקריטיים של מתווה הגז היה בנימין נתניהו ראש הממשלה ויובל שטייניץ שר האנרגיה.
נראה שהיתרונות הרבים שמתלווים למתווה הגז מסתתרים לא פעם מאחורי ידיעות צהובות, כמו ציטוט מהשיחה שנערכה בין שני בני פינוקים בכניסה למועדון חשפנות. ידיעות כאלה ואחרות משכיחות את יתרונות מתווה הגז לציבור הישראלי, כמו; הורדת עלויות האנרגיה במשק, הפחתת זיהום האוויר כתוצאה ממעבר לגז טבעי, גידול בהכנסות המדינה גידול במקומות תעסוקה, עלייה ברמת החיים, צמיחה ועוד.
עכשיו רק נשאלת השאלה, מי הם אלו שמבקשים להפוך את הלימונדה ללימון?

כתיבת תגובה